Wijseigen heeft onder andere gewerkt voor:
SWV Kampen Samenwerkingsverband WSNS Kampen e.o. Iris -PC onderwijs Kampen Stichting OOK – openbaar onderwijs kampen
Windesheim, School of Education – Zwolle – Master SEN – Directeuren Primair Onderwijs Isala Klinieken Zwolle Stichting Philadelphia Stichting IJsselheem GGZ Friesland UPC Nederland
REACTIES VAN KLANTEN
Training “Lastige gesprekken” [directeur basisschool-schoolvereniging Iris in Kampen:] “Het bureau “Wijseigen” heeft een training “moeilijke gesprekken” op mijn school verzorgd. De collega’s waren erg enthousiast na de training. veel gehoorde reacties: “praktisch!”, “hier heb je echt wat aan!” , “Nu ga ik met meer zelfvertrouwen deze gesprekken in…..”. Met name het oefenen met een acteur is als zeer waardevol ervaren. De collega’s waren zo enthousiast dat bij mij werd aangedrongen op een vervolgcursus!’
[IB- er IRIS school:] Cursus “lastige gesprekken” Wat een geweldige bijeenkomsten! Informatief, leerzaam, helder, doelgericht, heel veel feedback, veel ruimte voor persoonlijke leervragen en ontwikkeling in “lastige gesprekken” voeren. Casus inbrengen, uitspelen door een acteur was een geweldige activiteit omdat de situatie reëel was en alle cursisten een inbreng hadden door observatierollen. Een geweldige teamactiviteit met een enthousiaste cursusleidster! Aan te bevelen!
Training “Communiceren als professional”:
- Heel tevreden! Leerzaam.
- Ik heb veel geleerd door te doen, te ervaren en te observeren
- In deze cursus ben je niet alleen bezig met theorie, maar hebben wij het ook echt leren toepassen.
- Ik vond de sfeer erg prettig. Ik voelde me veilig om dingen te delen. Ik kreeg de mogelijkheid om te leren en toe te passen
- Het leren leren in en van gesprekken tijdens de sessies vond ik erg waardevol.
- Ik vond deze cursus voor mijzelf zo nuttig. Ik kon er echt wat mee. Maar ik merk ook aan mij zelf dat mijn persoonlijkheid positief veranderd. Ik durf meer te zeggen, ik laat meer van mij horen omdat ik handvatten heb gekregen in het goed communiceren op niveau. De cursusleider liet ons/mij in de waarde, dat wanneer je duidelijk aangaf of je wel of niet iets wilde of niet durfde. Ze dwong mij niet men dat maakte voor mij ook een veilige basis en met veel enthousiasme richting de cursus.
Nascholings bijeenkomsten samenwerkingsverband WSNS Kampen: thema: “Oudergesprekken in het kader van handelingsgericht werken” N.a v. de vraag: “wat heeft deze avond je opgeleverd?”:
- Een mooie opbouw van praktijk en theorie. Dank je wel!
- OEN! Herkenbare situaties die duidelijk ondersteund worden door theorie. Bedankt voor de leerzame avond!
- Eigen gedrag heeft gevolgen. Durf je eigen gedrag onder de loep te nemen! Kijk verder dan alleen wat je ziet! Gedrag vertelt veel over de ouder. Bedankt! De scenes waren leuk en herkenbaar.
- Aan de lijve ondervinden wat weerstand is; je begrijpt het in 20 seconden!
- Kom in beweging in de communicatie, dan ontstaat er ruimte. En alles is communicatie!
- Super om praktisch bezig te zijn geweest met observeren.
- Hele heldere aansprekende voorbeelden die goed aansluiten bij de praktijk! Herkenbaar, afwisselend, inspirerend. De weerstand oefening: heel verhelderend! nooit gerealiseerd dat weerstand ook positief kan zijn!
- De wisselwerking tussen ouder en leerkracht kunnen eindigen in een succes voor het kind.
- Praktisch, herkenbaar, goede reflectie op eigen gedrag.
- Een mooie spiegel heb je ons voorgehouden!
- Herkenning, hernieuwing, vernieuwing, toepasbaar.
- Dank zij het observeren krijg je inzicht in je handelen.
- Heel leuk en leerzaam. De Roos van leary vond ik theoretisch en handzaam tegelijk. Ik heb nu al zin in analyseren van gedrag en het beïnvloeden ervan. Ik kende de Roos al, maar het is me nog nooit zo duidelijk uitgelegd.
- Eerst begrijpen, dan begrepen worden! Bedankt voor de avond.
- In een gesprek kun je zowel assertief zijn als je kwetsbaar opstellen.
- Herkenbaarheid, menselijkheid, samenwerking, praktisch.
- Top gedaan! Boeiend en inspirerend. Opgeleverd: frisse kijk op communicatie. Hop aan de slag!
- Even stilstaan bij je eigen communicatieve vaardigheden. De OEN en de 3 A’s neem ik mee!
- Denk in kleine stappen. OEN heeft nu een andere betekenis. Met humor weer aan het denken gezet. Dank!
- Mijn eigen doel nu: kleine, korte contactmomenten aanpakken met ouders!
- Blijf betrouwbaar!
- Hoe pak ik een slecht-nieuwsgesprek concreet aan. Het was leerzaam en mooi om naar te kijken.
- Heel interessant, herkenbaar. Leerzaam om naar te kijken wat je eigen rol in een gesprek is en hoe je een gesprek positief kunt beïnvloeden.
- Bewustwording van werking van gesprek, in beweging blijven! Heel mooie avond, ontspannen en met herkenning kijken en ondertussen veel leren.
- Eerst met ouders in gesprek en luisteren naar hun verhaal i.p.v je eigen verhaal er uit te ratelen.
- Ontspannen en heel leerzaam, de taal van de leerkracht, ik kan er mee verder!
Individuele coaching: [onderwijzeres (38 jaar)] Als onderwijzeres werd ik enige tijd geleden geconfronteerd met ouders die mij bedreigend en agressief benaderden. Aan de gesprekken die ik met deze ouders had, hield ik een vervelend en zelfs angstig gevoel over. Ik merkte dat deze nare ervaring ervoor zorgde dat ik steeds meer tegen oudergesprekken ging opzien. Door de coaching van Stieneke heb ik geleerd om een andere , meer open houding aan te nemen in een oudergesprek.Ik leerde kritisch te kijken naar mijn rol als gespreksleider. Al na een aantal weken merkte ik dat ik veel minder tegen oudergesprekken op ging zien. Ik voelde mij “bevrijd” en heb er nu zelfs plezier in om gesprekken met ouders te voeren.
[Leerkracht 54 jaar] Ik had een conflict met een ouderpaar, het dreigde uit de hand te lopen. Ik voelde me ondersteund door de coaching en heb geleerd beter te luisteren, te onderzoeken wat de onderliggende signalen zijn en effectiever te communiceren. De communicatietechnieken kon ik ook goed gebruiken in het omgaan met mijn leerlingen.
[Ambulant begeleider te Emmeloord] Vorig jaar heb ik een aantal coaching-gesprekken gehad met Stieneke. Ik vond het moeilijk om me goed te presenteren voor een grote groep terwijl dit wel bij m’n baan hoort Ik had last van blokkerende gedachten zoals: “Dit kan ik niet”. Door middel van oefeningen kon ik deze gedachten omzetten in versterkende gedachten. Ze hebben mij geleerd om er juist op een positieve manier mee om te gaan. Ik heb de gesprekken als erg prettig en leerzaam ervaren!
[man 40 jaar] Ik heb een drukke en stressvolle baan in de dienstensector. Ik heb een groot hart voor de zaak en heb de neiging te weinig aan mij zelf te denken. Toen ik naast het cliëntenwerk mij ook ging bemoeien met het management, omdat ik zag dat daaraan het een en ander schortte en mijn perfectionistische aard dit niet kon aanzien, raakte ik overwerkt. Ik heb mij toen tot Stieneke Otten gewend voor een coachingtraject. Zij heeft mij geleerd om eerlijk naar mezelf en anderen te zijn. Zo heeft ze me geleerd om ook nee te kunnen zeggen tegen cliënten en collega’s. Ook heb ik geleerd om bij mijn eigen takenpakket te blijven en me niet te laten verleiden om taken op mijn schouder te laden die daar niet per se horen. Door de coaching heb ik geleerd grenzen te stellen en heb ik weer plezier in mijn werk gekregen.
[Coördinerend begeleider Philadelphia] Enkele maanden geleden heb ik individuele coachings gesprekken gehad van Stieneke. Na een reorganisatie op mijn werk moesten wij (het hele team) erg wennen aan onze nieuw functie. De training met Stieneke heeft me erg geholpen om mijn nieuwe functie (coördinerend begeleider) weer goed op de rail te krijgen en meer duidelijkheid te krijgen in mijn taken. Het geleerde kon ik vervolgens meenemen naar mijn team en overbrengen zodat zij ook meer duidelijkheid in hun en mijn rol kregen, zodat we weer een prettiger lopend team zijn. De gesprekken zijn erg leerzaam en die 1½ uur per keer vliegt echt om!!